Tips oss om nye ladepunkter for elbiler

Hva inneholder NOBIL?

ladepistolNOBIL er utviklet for og av elbilistene, med deres behov som sentrale i prosessen. Brukerstyrt eller brukerperspektiv som det heter. Fra 2013 er den oppdaterte versjon 3.0 tilgjengelig for alle. Hvilken informasjon finner vi i NOBIL - og hvordan fungerer dette?

 

 

Grunnleggende

NOBIL er kun en database. Vi skiller mellom innsamling av informasjon og lagring i en database, og tjenester som utvikles ved hjelp av denne dataen. For det førstnevnte har det offentlige tatt ansvar gjennom NOBIL, mens markedet - om det er kommersielle eller idealistiske krefter - må sørge for at tjenester og visningslag kommer på plass. 

Et ladepunkt er en reservert parkeringsplass med lademulighet for ladbare kjøretøy. På ett ladepunkt kan det være mer enn én kontakt, men bare plass til ett kjøretøy av gangen. En ladestasjon er et sted / lokasjon hvor det er ett eller flere ladepunkt.

I NOBIL tar vi kun med ladepunkt med minimum kapasitet 220V / 16A.

Vi prioriterer å få med ladestasjoner med offentlig tilgang (for alle) og for besøkende (betyr at du har et ærend på stedet). Dette er de mest anvendelige ladestasjonene. Men i NOBIL kan du også finne andre, mer begrensede tilgangsformer som arbeidstakere, beboere eller etter avtale. Vi har med disse for å se hva offentlig støtte er benyttet til, samt at det kan være praktisk for dem som er på jobb- eller boligjakt. 

Utvikling 

Første versjon av NOBIL ble utviklet våren 2010. Siden er det gjennomført mindre og større oppdateringer. Første skritt var å gjøre NOBIL i stand til å håndtere flere land, inkludert språk, postkoder og kommuneregister. Deretter å ta imot sanntidsdata ("real time data") for å formidle status på en kommunikativ ladestasjon, f.eks. om den er i drift, ledig eller opptatt. Samtidig meldte det seg også et behov for å ha ny og mer detaljert informasjon registrert både på ladestasjons- og punktnivå. Dette har resultert i versjon 3.0 av NOBIL.

NOBIL registreringsmodul

Statiske data

Først og fremst registeres det informasjon som er nyttig for elbilistene, men det er også tatt med data for de som ønsker å burke NOBILs database til forskningsformål og lignende.

Ovenfor viser vi hovedbildet i registreringsmodulen. Siden vi har lagt dette ut på nett slik at utbyggere og ivrige elbilister kan preregistrere ladestasjoner, kan du se nærmere på dette her

Grovt summert er vi opptatt av å vite:

  • Hvor ladestasjonen er (navn, adresse, postnr, kommune, fylke, geoposisjon)
  • Plassering lagres på et kart, det kan legges til tekst for nærmere beskrivelse av sted og bilde vises
  • Hvem som kan bruke ladestasjonen, p-avgift, tidsbegrensning parkering, åpningstid
  • Antall ladepunkt
  • Hva slags ladepunkt - typer kjøretøy, kontakter, ladefart, tilgangsmetode, betaling for strøm

Denne plansjen viser all data som lagres i NOBIL, enten ved manuell registrering eller ulik automatisk generering.

datainnholdNIM / Sanntidsdata

NIM (NOBIL Intelligent Module) er en funksjonalitet som sørger for interaksjon mellom databasen og ladestasjonene. Enten direkte fra kommunikative ladestasjoner eller via et back-end / kontrollsystem. NIM er en portvakt som oppdaterer NOBIL med signifikante hendelser.

I filformatet XML har vi lagd en forenkla protokoll basert på OCPP (Open Charging Point Protocol) for å få tilsendt den informasjonen vi mener kan være av nytte. Enten for elbilisten for å vite status på et ladepunkt, eller for å samle info i en database som seinere kan brukes for forskning rundt bruksmønsteret for ladestasjoner. 

Hvordan er samspillet?

Nedenfor er en modell som viser hvordan NOBIL kan motta data:

  • Manuell registrering i brukergrensesnittet
  • Statiske data fra andre databaser (f.eks. operatører av ladeinfrastruktur)
  • Sanntidsdata fra ladepunkt
  • Sanntidsdata fra andre databaser

For å forenkle arbeidet jobber vi for automatiserte løsninger med operatører og andre som drifter egne databaser.

Informasjonen leveres ut gjennom et API med kontinuerlig oppdatert data slik at innholdet i NOBIL kan vises i ulike tjenester. 

Gjennom NIM kan NOBIL åpne en kanal mellom elbilistene og ladestasjonseieren. Men NOBIL er ikke instrumentell for forretningsmessige transaksjoner som reservasjon og betaling, bare for innsamling og rapportering av data.

flytmodellGeografi og land

NOBIL benyttes også i Sverige og Finland, og NOBIL er dessuten forberedt for å håndtere de andre nordiske landene.

Tjenestene

De som idag benytter NOBIL, finner du her. Dette er ei liste som bare vokser. 

Det er tildels ganske ulikt hva de forskjellige tjenestene viser. Alle har mulighet til å velge ut de datene de mener er sentral for visningslaget de selv lager. Enten disse er spesialiserte for elbilister eller hvor ladestasjonsdata inngår i mer generelle vei- og visningstjenester. Siden det angis så mange egenskaper knyttet til ladestasjonene, er det også gode muligheter for å filtrere ut de ladepunktene som er nyttige for de enkelte brukerne. F.eks. avhengig av hvilke kontakter de kan lade elbilen på.

Tjenester og apper

LadekartHer presenteres alle tjenestene vi kjenner til så langt. Bruken er forskjellig. Fra spesialisert nettvisninger til mer generelle, mobilapper, nedlastning til GPS-navigasjon og til elbilenes eget navigasjonsutstyr. Det er flere på gang. Mangler noen på lista? Vær så snill og send oss et Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

Les mer …

Informasjon om NOBIL

hammersborgNOBIL ble etablert juni 2010 for innsamling og formidling av informasjon om ladestasjoner for ladbare kjøretøy. Hensikten er å samle all informasjon et sted for å gi økt kjennskap og tilgjengelighet til ladeinfrastrukturen for ladbare biler.

Les mer …